Hvad gør man, når man har mistet sin arbejdsglæde? Der kan være mange forskellige grunde til, at man har mistet sin arbejdsglæde, og skal problemet løses, så man kan få sin arbejdsglæde tilbage, så er det vigtigt at finde ud af, hvad årsagen til problemet er og konfrontere den ansvarlige for dette.
Den langt største grund til at medarbejdere mister deres arbejdsglæde skyldes lederen og dennes manglende synlighed. Mange oplever eksempelvis, at lederen ikke er nærværende og ikke sætter pris på sit personale. Føler man sig som medarbejder ikke værdsat af sin leder, så er det nærliggende for de fleste af begynde at lede efter et nyt arbejde i stedet for at gøre lederen opmærksom på problemet.
De fleste ledere ønsker naturligvis ikke, at deres medarbejdere skal miste arbejdsglæden, og mange er slet ikke opmærksomme på, hvordan tingene forholder sig fra medarbejderens synspunkt, før de bliver gjort opmærksom på det.
Derfor bør man altid snakke med sin leder, når man kan mærke, at arbejdsglæden er forsvundet, og så er det op til lederen at komme med en løsning på problemet. Vil den pågældende leder ikke det, kan det være nødvendigt at lede efter et nyt job, men mon ikke lederen tager det til sig og forsøger at ændre vaner?