Der er rigtig mange firmaer i Danmark, der for længst har set mulighederne i en moderne online webshop og flyttet deres services, samt produkter på internettet. En webshop er i dag en indtjeningskilde, der for de fleste virksomheder til at hoppe med på vognen i takt med udviklingen, men det er langt fra alle disse firmaer, der har taget stilling til social media marketing af deres webshop.
Det er bestemt muligt, at komme langt med en moderne webshop, ikke mindst på baggrund af de forholdsvis lavere priser der kan tilbydes, ud fra en filosofi omkring kortere vej til forbrugeren. Årsagen til den stigende popularitet omkring online handel, er naturligvis forankret i en fri adgang til firmaernes webshops 24 timer i døgnet, lavere priser generelt og de samme forbruger rettigheder, som hvis varen var købt i en fysisk butik. Social media marketing er nu blevet en markant spiller, i forhold til vækst af disse webshops.
For dem der ikke har kendskab til social media marketing, så er det kort beskrevet disse nye og meget dynamiske sociale medier, såsom Facebook, Twitter, Myspace og WordPress, der alle hver især, har millioner af medlemmer. Millioner af medlemmer i alle typer af aldersgrupper, betyder naturligvis potentielle webshop kunder, der kan segmenteres ned i meget præcise målgrupper og påvirkes via banner reklamer, gruppe aktiviteter og generel social interagering. Social media marketing er et område i rivende udvikling og det er kun et spørgsmål om tid, før at konkurrenterne også for øjnene op for dette område.